Music Empire Studio

 POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ  

 Roland Juno 106

Roland Juno 106 / Programmable Polyphonic Synthesizer

Roland Juno 106 pochodzi w prostej linii od modelu Juno 60 oraz od jeszcze starszej wersji Juno 6. Różnica między tymi instrumentami jest niewielka, a 
przede wszystkim zachowane zostało niemal identyczne brzmienie. W odróżnieniu od swych starszych braci, Juno 106 nie posiada funkcji Arpeggiator oraz
 klawisza HOLD, oferuje natomiast większą pamięć - dwa banki po 64 barwy (Juno 60 posiadał pamięć na 56 barw, natomiast Juno 6 nie posiadał pamięci 
wcale). Oczywiście, jak przystało na syntezator z tego okresu, instrument wyposażony został w złącze MIDI. Było to idealne rozwiązanie dla 
użytkowników automatu perkusyjnego TR-909 oraz sekwencera MSQ700, który obok złącza MIDI oferował wcześniejszy, stosowany w starszych typach
 syntezatorów firmy Roland system DCB (Digital Communication Bus). Roland Juno 106 był też w owym czasie znakomitym uzupełnieniem dla cyfrowo 
brzmiącego DX7. Trzeba też podkreślić fakt bardzo atrakcyjnej ceny w momencie ukazania się instrumentu na rynku, co dla wielu muzyków nie było bez 
znaczenia. Dlatego też Juno 106 stał się szybko instrumentem bardzo popularnym, także wśród polskich muzyków.

Roland Juno106 - instrukcja (EN)


OPIS INSTRUMENTU 
Roland Juno 106 jest instrumentem bardzo kolorowym. Białe, niebieskie, pomarańczowo-żółte przyciski, czerwone i niebieskie ozdobne paski, na których 
nadrukowane zostały nazwy poszczególnych funkcji, mocno kontrastują na tle szaro-grafitowej obudowy. Centralne miejsce zajmuje dwu-znakowy, 
świecący na czerwono wyświetlacz (jeszcze jeden element kolorystyczny). Z lewej i z prawej jego strony znajdują się przyciski którymi wybieramy numer 
banku i numer barwy. Konsekwentnie więc, pierwsza cyfra na wyświetlaczu pokazuje numer banku, druga numer barwy. Użytkownik ma do wyboru dwie
 grupy banków A i B, każda zawiera osiem banków po osiem barw, czyli maksymalnie 64 barwy w jednej grupie   razem 128 barw. Trzeba przyznać, że 
to dużo, w porównaniu z innymi instrumentami, pochodzącymi z tego samego okresu (np. Prophet 600, Poly 61). Z prawej strony znajduje się biały 
przycisk, którym uaktywniamy trybManual. W tym przypadku barwa zależy od aktualnego położenia potencjometrów. W trybie tym możemy tworzyć 
barwę od początku, dowolnie wybierając rodzaj sygnału,modulując go i kształtując poszczególne fazy obwiedni. Kiedy efekt naszej twórczej pracy w pełni 
nas zadowoli. Barwę tę możemy zapisać w pamięci, wykorzystując przycisk WRITE, a cała procedura jest bardzo prosta. Zawartość pamięci możemy 
zapisać na zewnętrznym nośniku pamięci, wykorzystując złącze dla magnetofonu, lub via MIDI wykorzystując System Exclusive. Do wykonania tych 
operacji służą trzy przyciski LOAD, SAVE oraz VERIFY znajdujące się skrajnie z prawej strony całego panelu sterowania. Z jego lewej strony, znajduje 
się przyciskKEY TRANSPOSE, dzięki któremu można przetransponować cały zakres klawiatury o jedną oktawę w dół lub w górę. Tak więc ci, którzy nie
 lubią grać na  czarnych  mają ułatwione życie. Użytkownik może wybrać tryb pracy klawiatury Poly 1 i Poly 2. Naciskając te dwa przyciski, Juno 106 
przekształca się w syntezator monofoniczny. Nad całym szeregiem kolorowych przycisków znajdują się potencjometry, którymi posługujemy się podczas 
edycji barw. Ich układ jest typowy dla większości syntezatorów analogowych. Patrząc z góry od lewej strony mamy blok LFO, następnie znajduje się 
sekcja generatora DCO, blok filtru górnoprzepustowego HPF, filtru dolnoprzepustowego LPF, wzmacniacza VCA, oraz generatora obwiedni ADSR. 
Syntezator posiada również stereofoniczny efekt Chorus, któremu odpowiadają przyciski ON/OFF, oraz I i II. W części tylnej znajdują się trzy gniazda: 
MIDI In, Out, oraz Thru wraz z trójpozycyjnym przełącznikiem pełniącym rolę filtru komunikatów MIDI. W pierwszej pozycji odbierane komunikaty 
dotyczą tylko klawiatury (a więc Note On/Off), w drugiej dochodzą komunikaty Pitch Bender oraz Program Change, natomiast w trzeciej przyjmowane 
są wszystkie dane, łącznie z komunikatami System Exclusive. Kolejne gniazda to złącze dla magnetofonu kasetowego Load oraz Save, gniazda dla 
sterowników nożnych (Patch Shift i Pedal Hold), gniazdo słuchawek oraz gniazda stereofonicznego wyjścia z trójpoziomowym przełącznikiem czułości 
wyjścia L/M/H. Z lewej strony klawiatury znajduje się typowa dla instrumentów tej firmy dźwignia Pitch Bender/Modulation. Nad nią znajdują się 
potencjometry, które określają na jaki parametr I w jakim stopniu będziemy wpływać poprzez wykorzystanie wspomnianej dźwigni. Nad tymi 
potencjometrami znajduje się potencjometr głośności oraz potencjometr określający szybkość działania efektu Portamento. Rozkład wszystkich 
potencjometrów przycisków na płycie czołowej jest przejrzysty i czytelny, obsługa instrumentu jest bardzo prosta, co pozwala na intuicyjne 
modyfikowanie barw w trakcie grania. Pięciooktawowa klawiatura jest nie czuła na efekt aftertouch i nie posiada dynamiki. 

 
BUDOWA BARW 
Roland Juno 106 posiada tylko jeden generator typu DCO(ang. Digital Controlled Oscillator), który jest już sterowany cyfrowo, w odróżnieniu od dalszych 
elementów toru syntezy dźwięku, które są sterowane napięciowo. Generator ten wytwarza sygnały o kształtach prostokątnym oraz piłokształtnym. 
Regulacja szerokości wypełnienia impulsów może odbywać się z wykorzystaniem generatoraLFO lub manualnie. Dodatkowo można wykorzystać 
generator szumów (tzw. White Noise) oraz znaną nam funkcję Sub Oscillator. Sygnały z tych dwóch źródeł możemy płynnie zmieszać z sygnałem 
głównym. Tego samego jednak nie możemy zrobić w stosunku do głównych sygnałów wytwarzanych przez generator DCO. Jedyną istniejącą 
możliwością jest całkowite wyłączenie lub włączenie żądanego sygnału. Wspólna dla obydwu sygnałów jest  także zmiana rejestru i obejmuje wartości 1 6 ,
 8  i 4 . Generator LFO oferuje tylko jeden sygnał o kształcie sinusoidalnym, pracujący w zakresie od 0.1 do 20 Hz. Wpływ efektu można opóźnić 
maksymalnie o 3 sekundy (funkcja Delay). Zmiana barwy może odbywać się poprzez wykorzystanie sekcji dwóch filtrów. Pierwszy z nich to filtr 
górnoprzepustowy HPF, który niestety nie posiada płynnej regulacji częstotliwości granicznej filtru - skokowy potencjometr pozwala na zmianę wartości w 
zakresie: 0, 1, 2, 3. Drugi to typowy dolnoprzepustowy filtr sterowany napięciowo LPF (24 dB na oktawę). Parametr rezonansu w swej maksymalnej 
wartości może częściowo pełnić funkcję generatora dźwięku. Częstotliwość graniczna filtru może być modulowana poprzez generator LFO oraz poprzez 
kształtowanie faz obwiedni dźwięku ADSR(także w sposób odwrócony). Juno 106 posiada tylko jeden generator obwiedni, który jest wspólny dla bloku 
filtru oraz wzmacniacza VCA. Dla tego ostatniego można także wybrać także najprostszą formę kształtowania dźwięku w postaci bramki  Gate.
 

 
BRZMIENIE INSTRUMENTU I OCENA KOŃCOWA 
Brzmienie instrumentu jest bardzo miękkie i łagodne. Bardzo dobrze prezentują się barwy typu Brass, oraz String, całkiem nieźle prezentują się także 
barwy organowe. Jednak najmocniejszą stroną tego syntezatora są różnorakie, syntetyczne barwy, z silnie uwypuklonym rezonansem. Obecność funkcji 
Sub Oscillator wzmacnia dźwięk. Brzmienie instrumentu staje się wtedy naprawdę potężne. W przypadku przełączenia instrumentu na tryb monofoniczny, 
Juno 106 bardzo traci na efektywności   dźwięk jest sztuczny, jakby poddany kompresji, a intensywne operowanie potencjometrami filtrów nie przynosi w 
pełni zadawalającego rezultatu. 
Oczywiście, brzmienie tego syntezatora jest nieporównywalne z innymi, bardziej zaawansowanymi modelami firmy Roland (Jupiter 6, Jupiter 8, oraz JX8P
 i JX10P), a także z amerykańskim syntezatorem Prophet 600. Jak już wspomnieliśmy Roland Juno 106 wyposażony jest w tylko jeden generator 
tworzący dźwięk, nie posiada funkcji: Ring Modulator, Crossmodulation, Sample & Hold. Niestety braki te muszą, w taki czy inny sposób ostatecznie 
wpływać na końcowe brzmienie. Trzeba jednak pamiętać o bardzo niskiej cenie instrumentu w momencie jego ukazania się na rynku. Także procedura 
zapisu poprzez komunikaty System Exclusive jest dosyć kłopotliwa. W przeszłości większość użytkowników wykorzystywała szybszą metodę zapisu 
zawartości pamięci na kasecie magnetofonowej. 
Roland Juno 106 jest (art. 1997 roku) idealnym instrumentem dla młodych ludzi, którzy zafascynowani są modną dziś muzyką techno jej różnymi 
odmianami, a chcieliby spróbować własnych sił w tworzeniu transowych sekwencji. Właśnie dzięki ogromnej popularności tego gatunku, Roland Juno 106 
stał się ostatnio instrumentem bardzo popularnym (niektórzy wykonawcy wykorzystują dwa, lub nawet trzy egzemplarze tego modelu (np. zespół DNA, 
Bass   O   Matic). Dla osób, które zajmują się tworzeniem muzyki teatralnej, ilustracyjnej i elektronicznej, a posiadają rozbudowane studio MIDI, 
instrument ten może stanowić doskonałe uzupełnienie. Przykładem niech będzie postać znana miłośnikom el-muzyki, jaką jest Mikołaj Hertel, który przez 
wiele lat wykorzystywał możliwości tego właśnie syntezatora. 
Roland Juno 106 jest instrumentem, który można polecić każdemu muzykowi, niezależnie od tego, czy jest on amatorem, czy uznanym artystą. Instrument
 ten jest dzisiaj łatwo dostępny i co ważne stosunkowo tani. Prezentuje się jeszcze lepiej, jeśli podczas gry wykorzystamy procesor efektów   zapewniam, 
że godziny (zwłaszcza nocne) spędzone w jego towarzystwie będą należały do przyjemności. 
Zródło: FCM Muzyk nr 9/97 (Marek Manowski)


 lata produkcji  1984 - 1988 
 klawiatura  61 klawiszy 
 pamięć  128 barw RAM 
 wyświetlacz  LED 
 efekty  Stereo Chorus. Regulacji podlega intensywność efektu. 
 MIDI  IN/OUT/THRU 

===============================================================================

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl